Op 10 december is de COS Master gedoopt: een nieuw type schip van Groningse bodem. Oprichters Douwe en Eelko vertellen over het ontstaan en het doel van dit schip.
Na vijf jaar brainstormen, onderzoeken, ontwerpen en bouwen is het eindelijk zo ver: de doop van COS Master, door niemand minder dan Titia Siertsema bestuursvoorzitter van het Fonds Nieuwe Doen. Voor ondernemers Douwe van den Berg en Eelko Wijdieks een moment waar ze lang naar hebben uitgekeken. Hoewel de mannen goed wisten wat ze wilden, werd het een behoorlijke zoektocht naar de juiste werf en de juiste financiering. Nu COS Master echt te water gaat zien ze hun droom letterlijk werkelijkheid worden. Het tweede schip is zelfs al in bestelling! We vragen de mannen naar het reilen en zeilen van hun onderneming Coastwise.
Hoe is het idee voor Coastwise ontstaan?
Eelko: “Samen zitten we al twintig jaar in de droge lading vaart met vrachtschepen, maar daar wilden we mee stoppen. De offshoremarkt leek ons interessanter. We zagen veel potentie in de energietransitie, helemaal sinds de internationale CO2-wetgeving van de Europese Unie. Een van de mogelijkheden om energie op te wekken, zijn windmolenparken op zee. Daar besloten we voor te gaan.”
Douwe: “Eerst zijn we ons gaan verdiepen in de offshore markt en windmolenparken. Welke werkzaamheden worden daar verricht, wie werken daar aan mee en welke schepen worden er gebruikt? We zagen dat het zeetransport van industrieel personeel in Nederland efficiënter en duurzamer kan. En zo is het idee voor Coastwise geboren.”
Welke offshore services bieden jullie aan?
Douwe: “We verschepen offshore personeel voor de aanleg, de installatie en het onderhoud van windmolenparken. Als de windmolens aan wal zijn, kun je erheen rijden. Maar als een windmolenpark op zee is, moet je er vanuit de haven heen varen. Vaak gaat er ook droge lading mee, van een blikje verf tot een tas gereedschap tot de onderdelen van een windmolen. Het schip is groot genoeg om 2 containers van 10 ft te vervoeren.
Eelko: “Bovendien hebben we het schip zo ontworpen dat het kan worden ingezet voor andere offshore werkzaamheden. Denk hierbij aan surveys, waarbij de bodem van de zee in kaart wordt gebracht, en stand-by werkzaamheden. Dan ligt het schip ergens om een onderwaterconstructie te beschermen. Verder kan het schip gebruikt worden bij civiele projecten of om bruggen of onderwatertunnels te bouwen.”
Welke maatschappelijke impact heeft jullie project?
Eelko: “Het ontwerp van het schip is gericht op duurzamer verschepen. Denk hierbij aan een lager brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot. Daarnaast worden de schepen gebruikt voor offshorewerkzaamheden aan windmolenparken op zee, een onderdeel van de energietransitie. Daarnaast stimuleert dit project de bedrijvigheid in de haven van Lauwersoog, dat wordt straks namelijk de thuishaven.”
Douwe: “En de bouw van zo’n schip is een enorme boost voor de werkgelegenheid bovenin Groningen. Mede dankzij dit project is de werkgelegenheid van de werf van 25 naar meer dan 45 medewerkers gegaan. Ook is er sprake van indirecte werkgelegenheid, bijvoorbeeld in de vorm van levering van materialen en diensten door onderaannemers in de regio.
Waarom is jullie schip uniek in Nederland?
Douwe: “In Nederland is de COS Master het eerste schip welke onder de nieuwe regeling “Veiligheid zeeschepen voor het vervoer van meer dan 12 Industrieel personeel” is gebouwd. Dit heeft er toe geleid dat we niet meer gebonden waren aan het aantal van12 passagiers zoals bij andere vergelijkbare schepen.”
Eelko: “Daarnaast is het ontwerp van het schip uniek. We noemen dit type een Monomaran, een schip met een grote middenromp en twee kleine zijrompen. Dat geeft de snelheid en brandstofbesparing van een Monohull schip en de stabiliteit van een catamaran.”
Douwe: “We hebben geprobeerd om het energieverbruik van het schip te minimaliseren. Zo hebben we de romp geoptimaliseerd en veel lichte, milieubewuste materialen gebruikt. Dit ontwerp hebben we vervolgens laten bouwen door Next Generation Shipyards in Lauwersoog. Dat was vanaf het eerste moment een goede match.”
Maar dan moet alles nog gefinancierd worden… Hoe hebben jullie dat aangepakt?
Eelko: “Als ondernemer heb je eigenwijze plannen over hoe zo’n schip eruit kan zien. Dus we zijn eerst gewoon begonnen met ontwerpen en tekenen. Maar op een gegeven moment moet er gebouwd en dus gefinancierd worden. Gelukkig wees onze accountant ons op het Ondernemershuis Noord-Groningen. Nadat we ons verhaal hadden gepresenteerd en een haalbaarheidsonderzoek hadden laten doen, bleken er voldoende financieringsopties te zijn.”
Douwe: “Onderdeel van onze financiering was Fonds Nieuwe Doen. Zij zagen de potentie van onze plannen en waren bereid om een deel van de financiering op zich te nemen. Natuurlijk moesten we onze plannen verantwoorden, maar alle documentatie was al voorbereid, dus dat ging redelijk makkelijk. Dat is heel fijn, want een reguliere bank had dit risico waarschijnlijk niet genomen. De rest van de financiering hebben we bij particuliere investeerders belegd.”
Tot slot: nog tips voor andere ondernemers met grootse plannen?
Eelko: “Doe gedegen marktonderzoek zodat je weet waar je over praat. En haak andere mensen aan als je eigen kennis ontoereikend is. Misschien nog wel de grootste tip: heb lol. Als je iets doet wat je leuk vindt, ben je geen dag aan het werk.”
Douwe: “En blijf vooral geloven in je eigen kunnen. Ondernemen kan een lange weg zijn met veel drempels, maar met een stip op de horizon en het geloof in jezelf komt er een dag dat alles op z’n plek valt.”