Het sociale hart van Baflo!
Bakkerij Rutgers in Baflo gaat sluiten, zo las Geerd Schlangen uit Den Andel begin 2021 in de krant. Samen met zijn goede vriend en buurman Engbert Beuker had hij elders in het land al wat regionale ontwikkelingsprojecten begeleid en dacht: “Dit laten we hier in onze woonomgeving zomaar niet voorbijgaan. Hier moeten we iets mee.” Engbert zocht contact en ging in gesprek met bakker Anne Rutgers. Met als insteek: de mogelijkheden tot overname en behoud van de bakkerij verkennen. “Bakkerij Rutgers is het kloppend hart van Baflo, dat mag niet zomaar verdwijnen, en dat is uiteindelijk gelukt,” vertelt Geerd. Hoe dit verliep en op welke manier het Fonds Nieuwe Doen aan dit project heeft bijdragen, lees je in onderstaand artikel.
In actie voor het sociale hart van Baflo
Geerd en zijn vrouw zijn vanuit Amsterdam-Oost verhuisd naar Den Andel. “We wilden toch wat rustiger wonen en kregen de gelegenheid om bij onze vrienden Sandra en Engbert een duurzaam houten huis in een stuk van hun tuin te bouwen”. De beide buren Geerd en Engbert zijn sinds medio 2020 nauw betrokken bij Vakland Het Hogeland en zetten zich onder meer in voor het behoud en ontwikkeling van maatschappelijke functies en bedrijvigheid in dorpen zoals Baflo. Toen zij het krantenbericht lazen over de sluiting van Bakkerij Rutgers kwamen zij in actie: “We hebben bakker Rutgers gevraagd of wij de bakkerij voort mochten zetten. Rutgers zelf had geen opvolger. Hij vond het een mooi idee en wilde ons de kans geven om de bakkerij voort te zetten. Die kans hebben we gegrepen!”
Stichting Proeflokaal
Al snel werd Stichting Proef Lokaal Bakkerij Rutgers opgericht. Geerd, de secretaris van de stichting: “En dan komt er veel op je af. Zo moesten we het pand aankopen, het materieel overnemen en vooral ook moderniseren. Voorzieningen en installaties in het pand moesten gebouwd en vernieuwd worden. En machines en materieel vereisten revisie of vervanging. We hebben in korte tijd veel geleerd over het bakkers vak, de werkprocessen en het materiaal dat hiervoor nodig is. En daar is wel geld voor nodig.”
Financiering, wie kun je aanspreken?
De stichting stond voor een opgave. “Vanaf het moment dat we ja zeiden tegen dit project denk je ook direct na over geld. Hoe gaan we dit financieel allemaal rondkrijgen? Gelukkig zijn er verschillende fondsen en welwillende mensen die het project een warm hart toedragen. Het begon met de familie Meijer uit Baflo die hoorde over de aankoop van het pand waar de bakkerij in zit. Ze hebben toen aangeboden de lening voor de hypotheek te verstrekken. Een prachtig gebaar natuurlijk! Dit was stap één. Daarna hebben we aangeklopt bij VriendenLoterij van Stichting Doen. Zij hebben op hun beurt de RaboFoundation erbij betrokken. De beide fondsen hebben tegen elkaar gezegd: “Als jullie wat bijdragen, dan doen wij dat ook.” Zo hebben wij een subsidie en lening gekregen voor de verbouwing en doorstart.”
Meer geld nodig: het Fonds Nieuwe Doen voor leefbaarheid
”Gaandeweg de verbouwing kwamen we er achter dat we nog meer geld nodig hadden. Met name de elektriciteit-, gas- en warmte installatie waren aan vernieuwing toe. Stichting Doen gaf toen aan: “Neem eens contact op met het Fonds Nieuwe Doen”. Dat hebben we gedaan!”
”Toen we omschreven waarvoor we een financiering zochten, gaf fondsmanager Geerten direct aan dat het goed bij het Leefbaarheidsfonds paste. Omdat we nog midden in de verbouwing zaten konden we alleen op hoofdlijnen aangeven waar we geld voor nodig hadden. Dit was voor het fonds geen probleem. We mochten de verantwoording van de exact bestede kosten achteraf specificeren en aanleveren. Het was voor het fonds duidelijk dat onze werkzaamheden binnen hun kaders vielen. Dat werkt ontzettend prettig en daarmee krijg je alle vertrouwen. Vanaf dat moment ging het snel! Er zat vier weken tussen aanvraag en goedkeuring van de financiering.”
”Uiteindelijk hebben we de verbouwing met veel vrijwilligers weten te doen. Hartverwarmend om te zien dat veel mensen uit Baflo en omgeving zich belangeloos hebben ingezet voor dit mooie project.”
Bakkerij Proef Lokaal houdt Baflo bruisend
”Sinds 10 november zijn we open en het loopt erg goed. Het doel van de stichting is om het hart van het dorp Baflo bruisend te houden met lokale mensen en lokale producten. En om lokale streekrecepten te maken. We maken veel producten die je in een supermarkt niet kan krijgen. We zien ook echt dat een aantal dorpsgenoten er een vaste routine van heeft gemaakt om ons te bezoeken. Even een bezoekje aan de lokale supermarkt en dan voor een kopje koffie en iets lekkers naar ons Proef Lokaal. Dat is prachtig om te zien. Daar doen we het voor!”
Werken en leren bij Bakkerij Proef Lokaal
”Bakkerij Proef Lokaal is vooral een plek om te werken en te leren. Naast een gemotiveerd team van vijf vaste medewerkers, drie bakkers en twee gastvrouwen, is er plek voor vier leerlingen. Zij kunnen meedraaien in de winkel, bakkerij en de Kovviehouk. Naast de vaste medewerkers is er een grote groep vrijwilligers die helpen in de winkel, de bakkerij, de schoonmaak, de inkoop en het onderhoud van het gebouw en de apparatuur. Voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is er speciale aandacht. Hen wordt een werkervaringsplaats aangeboden en, wanneer gewenst, een opleiding.”
Tips voor soortgelijke initiatieven
- Praat met mensen die een soortgelijk bedrijf hebben en neem daar de tijd voor. Je krijgt zoveel bruikbare inzichten en tips!
- Zorg dat je in een vroeg stadium iemand verantwoordelijk maakt voor een goed raamwerk plan, inclusief een duidelijk financieel overzicht met begroting. Want voor je het weet ben je het spoor bijster.
- Betrek mensen die verstand hebben van het vak. Wij hebben dit gedaan door met een ervaren bakker en ondernemer naar onze bedrijf te kijken. Daarnaast ook meteen vanaf het begin een goede administratie opzetten. Dat hebben we gedaan met een boekhouder uit het dorp die ons ook een beetje sponsort.
- Betrek ook de mensen die het werk moeten doen bij het (weer) op poten zetten van het bedrijf. Wij hadden het geluk dat de meest ervaren mensen van de vorige bakkerij konden meehelpen in de nieuwe formule.
- Communiceer over je initiatief via de lokale media. Maak gebruik van de kanalen en geef duidelijk aan wat je nodig hebt. Mensen zijn van nature geneigd een ander te helpen. Dat is de kracht van een maatschappelijk initiatief.